سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وب سایت جامع دانش قابل استفاده برای دانشجویان و مهندسین و مدیران
منوی اصلی
مطالب پیشین
لینک دوستان

ویرایش
پیوندهای روزانه
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز : 1061
  • بازدید دیروز : 1579
  • کل بازدید : 4839248
  • تعداد کل یاد داشت ها : 3927
  • آخرین بازدید : 98/6/30    ساعت : 3:30 ع
درباره
مهندس سجاد شفیعی[478]

http://www.telegram.me/sajjadshafiee_ir . . . رشته مهندسی پلیمر نسبت به رشته‌های مهندسی دیگر تقریبا جوان است و شکوفایی آن از زمان جنگ جهانی دوم آغاز شده است. اما به دلیل کاربرد روزافزون پلیمر در صنایع مختلف، این رشته به سرعت رشد کرده و امروزه جزو یکی از رشته‌های مهم کشورهای صنعتی پیشرفته می‌باشد. هدف رشته مهندسی صنایع پلیمر تولید کلیه محصولات پلیمری از قبیل لاستیک، پلاستیک، الاستومر، چسب‌ها، رزین و سایر مواد مورد نیاز صنعت است. برای مثال طراحی و تولید تایر ماشین در صنایع لاستیک، لوله‌های پلی‌اتیلن در صنایع پلاستیک و انواع فایبرگلاسها در کامپوزیت به یاری متخصصان مهندسی صنایع پلیمر انجام می‌گیرد یا حتی در این رشته شکل‌دهی رزین‌ها نیز مطرح است که برای مثال می‌توان به ساخت ملامین اشاره کرد.حتی کیسه‌های پلاستیکی و روکش ظروف نچسب ( تفلون ) از مواد پلیمری می‌باشند. در واقع در رشته مهندسی صنایع پلیمر هر آنچه که به این مواد بر می‌گردد، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرد. البته پلیمرها فقط کاربرد صنعتی ندارند بلکه کاربرد پزشکی نیز دارند. مثلا اگر کشکک زانوی یک نفر آسیب ببیند و ترمیم آن امکان‌پذیر نباشد، شبیه به همان کشکک زانو را با مواد پلیمری درست می‌کنند و بر روی زانو قرار می‌دهند و یا دندان مصنوعی و لنزهای چشمی همه از مواد پلیمری ساخته می‌شوند که به این مواد پلیمری «پلیمرهای زیستی» می‌گویند. فرصت‌های شغلی: در صنعت پوشاک پلیمرها در تولید پاپوش‌ها، تن‌پوشها و کف‌پوشها بسیار موثر هستند. در صنایع حمل و نقل زمینی (خودروسازی، قطار و ... )، هوایی ( هواپیما و بالگرد) و دریایی (کشتی‌ها و ...) پلیمرها حضوری چشمگیر دارند، و بالاخره در صنایع نظامی، پزشکی، کشاورزی و بسته‌بندی کاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است.بدر صنعت پوشاک نیز پلیمرها در تولید پاپوش‌ها، تن‌پوشها و کف‌پوشها بسیار موثر هستند. در صنایع حمل و نقل زمینی (خودروسازی، قطار و ... )، هوایی ( هواپیما و بالگرد) و دریایی (کشتی‌ها و ...) پلیمرها حضوری چشمگیر دارند، و بالاخره در صنایع نظامی، پزشکی، کشاورزی و بسته‌بندی کاربرد مواد پلیمری بسیار گسترده است. باتوجه به کاربرد وسیع پلیمرها در صنایع، فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی‌های کافی در زمینه‌های ایجاد و برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی تبدیل پلیمر خام به مواد مصرفی و اشتغا

ویرایش
جستجو


وصیت شهدا
وصیت شهدا
آرشیو مطالب

ویرایش
صفحات مجزا
لوگوی دوستان
کاربردی
ابر برچسب ها
مهندسی شیمی_مهندسی پلیمر ، مدیریت ، عکس ، مدیریت در اسلام ، پلیمرها و کاربرد آنها ، اندروید ، فناوری نانو ، و ، یراق کابینت ، کائــوچو ، کائوچو طبیعی ، کاندیدای ، کتاب ریاضیات مهندسی Erwin kreyszig ، کوبه ، نانو ایرانیان باستان ، نوستالژی ، فیزیک خلا (Vacuum Physics) ، قفل حیاطی ، قفل لوکس ، قفل یونیک ، قفل کتابی ، قفل کمدی ، کامپوزیت های چوب پلاستیک ، گالری یراق کوبه ، لاهیجان ، مجلس ، مدیر محبوب و مقبول ، مدیر موفق ، مرد و زن ، مرودشت ، مزایای بیوپلیمر ، ملامین چیست ، عکسی از مهمانی 90 سال پیش ! ، مدیریت دانش ، انقلاب صنعتی ، انواع روغن ها و تاثیر بر لاستیکها ، ایام ، ایران ، اکسترودر ، برای دانلود جزوه مکانیک سیالات پارسه ، پاسارگاد ، پلاستیک های زیستی ، پلی آمید (نایلون) ، پلی اتیلن ، ، پلی استر (Polyester) ، پلی پروپیلن ، پلی ونیل کلراید ، پلیمر های مقاوم حرارتی ، Wood-Plastic Composite ، آشنایی با انواع پلیمر و رزین ، ارسنجان ، اسلامی ، اسلحه پلیمری ، اصطلاحات رایج در صنعت نفت ، الیاف کولار (Kevlar) ، امیرکبیر ، پلیمرهای خود-درمانگر ، پلیمرهای مقاوم حرارتی ، پی وی سی - PVC ، تاسوعا ، تسلیت ، تصاویر جالب نوستالژیک (1) ، تقویت قدرت خلاقیت ، تولدم مبارک ، جزوه الاستومر ، جزوه مقاومت مصالح ، حسینی ، حل المسائل کتاب مکانیک سیالات Frank m. white ، داستان ، داستانهای زیبا ، دانلود جزوه استاتیک دکتر مطلبی ، دانلود حل المسائل شیمی فیزیک اتکینز ، دانلود حل المسائل کتاب مکانیک سیالات munson -young -okiishi ، دانلود رایگان Fundamentals of Momentum, Heat and Mass Transfer, ، دانلود رایگان جداول ترمودینامیک ون وایلن ، دانلود رایگان حل المسائل مریام ، دانلود رایگان حل المسائل مقاومت مصالح پوپوف جلد 1 و 2 ، دانلود رایگان کتاب an introduction to rubber technology- ciesiel ، دانلود رایگان کتاب fundamentals of chemistry ، دانلود رایگان کتاب fundamentals of polymer processing - Stanley ، دانلود رایگان کتاب introduction to polymer science and technolog ، دانلود رایگان کتاب Mechanical properties of polymers and composi ، دانلود رایگان کتاب polymer analysis - barbara stuart.pdf ، دانلود رایگان کتاب Polymer Characterization - Laboratory Techniq ، دانلود رایگان کتاب Polymer processing (D.G.Baird).pdf ، دانلود رایگان کتاب Polymer Spectroscopy - fawcett.pdf ، دانلود رایگان کتاب The science and technology of rubber - james ، دانلود رایگان کتاب Thermal Analysis of Polymeric Materials - wun ، دانلود رایگان کتاب انتقال حرارت سنجل Yunus A Cengel - Heat Tran ، دانلود رایگان کتاب مبانی پلیمریزاسیون ادین ویرایش چهارم ، دانلود کتاب معادلات دیفرانسیل Advanced Engineering Mathematics ، دانلود کتاب معادلات دیفرانسیل پارسه ، دانلود کتاب مکانیک سیالات ، دانلود کتاب مکانیک سیالات Fundamentals of Fluid Mechanics ، در ، دستگیره الکترونیکی ، دستگیره درب ، دهمین ، دوره ، دکتر محمد علی قوهستانی ، سوپر جاذب ، شعر ، شهرستان های ، شورای ، عاشورا ، عجایب 10 گانه طبیعت ،
ارسال شده در سه شنبه 91/2/5 ساعت 3:25 ع توسط مهندس سجاد شفیعی

 

سنگین ترین یدک کش های جهان
سنگین ترین یدک کش های جهان

نویسنده: Jane Mc Grath
مترجم: محمود کریمی
منبع: راسخون

قدرت و نبوغ انسان، هیچ گاه از متعجب کردن دیگران دست بر نمی دارد. مثلاً چگونه در دنیای باستان، سازندگان سنگ های عظیم اثر تاریخی Stonehenge را جابجا و جایگذاری کردند. این چیزها، نسل های جدید را گیج کرده است. اما این که در دنیای امروز متخصصان سنگین ترین ساختارها را حرکت می دهند یا یدک می کشند، شگفت آورتر است. شاید پس از جنگ، قحطی و امراض، نسل هایی که زنده می مانند، آنها هم با شگفتی به مصنوعات ساخت دستان ما نگاه کنند.
برای ما که حرفه ای نیستیم، حداکثر چیزی که باید یدک بکشیم یک خانه ی سیار (که در عقب خودروها بسته می شود) یا شاید هم یک محموله ی چندتنی باشد. اما آنها که تجربه ی یدک کشیدن را دارند می دانند که توقف کردن، پیچیدن و یا حتی پارک کردن در این حالت، خیلی سخت تر می شود. اگر فکر می کنید که یدکی کشیدن کار پرزحمتی است، باید یک شاتل فضایی را یدکی بکشید تا بفهمید زحمت چه معنی ای دارد.
همان طور که مهندسان ساختارهای مهندسی بزرگتر و بزرگتری می سازند، باید به فکر وسایل پرقدرت تر و راه های هوشمندانه تری برای یدک کشیدن آنهاباشند. اگر چه برخی از این ساختارهای مهندسی مثل تجهیزات دریایی ساخته شده اند تا حرکت کنند اما دیگران مثل ساختمان ها به راحتی خودشان را در اختیار ما نمی گذارند تا آنها را یدک بکشیم. هر پروژه ای با مشکلات خودش روبرو است و هر کدام هم با یک وزن تاریخی و یک قیاس تاریخی سروکار دارد (احتمالاً که برنامه های علمی شبکه چهار را در مورد ساختارهای عظیم مهندسی دیده اید).
در این مقاله نگاهی بر چندین یدک کش شگفت انگیز، خواهیم انداخت. اولین مورد در مورد وسیله ای است که در فضای بیرون زمین خوب جولان می دهد اما در روی زمین برای حرکت کردن به کمک نیاز دارد.

1- یدک کشیدن شاتل فضایی:


عکس شماره 1

شاتل فضایی آتلانتیس پس از فرود به سوی تأسیسات پایگاه یدک کشیده می شود تا فرآیندهای پس از پرواز اجرا شوند.
یک شاتل فضایی ناسا باید خیلی مقاومت داشته باشد. باید برای یک پرتاب خطرناک بر روی یک یا چند راکت بزرگ سوار شود، در مدار زمین مانور دهد، و در بازگشت دوباره به جو زمین گرمای شدید را تحمل کند. و به عنوان وسلیه ای قابل استفاده ی مجدد باید به طور صحیح و سالم روی زمین بنشیند، تا تمام این فرآیند را در دفعه ی بعدی اجرا کند.
با توجه به این توضیحات شما می توانید شرط ببندید که مهندسان نمی خواهند تا زمانی که لازم نشده این سفینه ها، خودشان حرکت کنند. قبل از پرتاب، این سفینه ی مدارگرد (با تمام تجهیزات خود) وزنی برابر 2041 تن دارد باتوجه به گفته های ناسا، تکان دادن چنین غولی به یک یدک کش حمل کننده ی شاتل (shattle crawler transporter) نیاز دارد. این یدک کش، بزرگترین نوع یدک کش در جهان است. این ماشین قدرتمند باید با استفاده از توان موتورش، شاتل فضایی را از ساختمان مونتاژ به محل پرتاب حمل کند. عبارت crawler عبارتی شایسته است (این عبارت به معنای خزنده است) چرا که این ماشین با ر گرانبهای خود را فقط با سرعت 2 کیلومتر در ساعت حمل می کند .
اگر چه از لحاظ تکنیکی ممکن است این خزنده تمام وزن پیش از پرتاب را یدک نکشد، این شاتل وقتی که پس از سفر سخت و طولانی اش به زمین بازگشت و فرود آمد باید یدک کشیده شود. یک وسیله با موتور دیزل 256 اسب بخاری خود میله ی یدک کشی را به دماغه 110 تنی شاتل وصل می کند تا آن را 3/2 کیلومتر یدک بکشد و به محل انجام عملیات بر روی مدارگرد (همان شاتل) منتقل کند. این وسلیه کار یدک کشی خود را با سرعت 8 کیلومتر در ساعت انجام می دهد. این وسیله 4/9 متر طول دارد، 2/4 متر عرض دارد و اگر لازم شود تا 372 تن را هم می تواند یدک بکشد. این وسیله همچنین هنوز هم وسیله ی نقلیه ی دیگری که وظیفه ی حمل شاتل را بر عهده دارد، یدک می کشد. این وسیله، هواپیمایی است که شاتل را بر روی آن سوار می کنند و به دیگر نقاط ایالات متحده یا جهان حمل می کند.

2- دندان های یدک کش


عکس شماره 2

Rathakrishnan velu معروف به پادشاه دندان یک قطار را با دندان های خو یدک می کشد.
این یدک کشیدن شگفت آور باید با کشیدن یک قطار صورت گیرد. چه دیوانه ای باید چنین کاری را بکند. کسی که قرار است این قطار را بکشد، باید واقعاً با تمام دندان هایش آنرا بکشد. در سال 2007 یک مرد مالزیایی به نام Rathakrishnan velu بدون استفاده از هیچ ماشین یدک کشی یک قطار را کشید. او این کار ا با دندان هایش کرد.
این قطار به هیچ وجه قطار کوچکی نبود. او یک قطار 7 واگنی را به مسافت 2/8 متر روی خط آهن کشید. با استفاده از طناب فلزی که به آرواره های او بسته شده بود و فشار معکوس دست ها و پاها، او توانست قطار 297 تنی را بکشد. چیزی که 2/5 برابر آن شاتل فضایی مذکور وزن عملی داشت. این وزن قطار و این مسافت velu را به عنوان صاحب رکورد سنگین ترین وزنه ای که با دندان کشیده شده است، به همه شناساند. کسی که به پادشاه دندان معروف شد.
می خواهید مثل velu باشید؟ شما باید بیشتر از قبل wheaties بخورید. او می گوید که علاوه بر یک سری تمرینات، تمرینات قدرتی آرواره را هم انجام می دهد آن هم هر روز.

3- یدک کشی هواپیما:

آشکار است که هواپیماها برای آسمان ساخته شده اند و زمین محل جولان دادن آنها نیست. آشکار است که حرکت دادن آنها در روی زمین به وسیله ی یک یدک کش از لحاظ اقتصادی به صرفه است. با ساخته شده هواپیماهای سنگین تر مثل ایریاس A380 (بزرگترین هواپیمای مسافری جهان به یدک کش های با ظرفیت بالاتر نیاز است.
اما وقتی که وسایل یرک کش هواپیماها را ببینید، احتمالاً هیچ گاه به ذهن تان خطور نمی کند که چنین وسیله ای بتواند امثال ایرباس A380 را که در هنگام تیک آف 544 تن وزن دارند، یدک بکشد. اگر چه خیلی کوچک هستند، اما خیلی قدرتمند هستند. درست مثل زمانی که به یک مورچه که در حال حمل کردن باری با 10 برابر وزن خودش است، نگاه می کنید، تماشا یک یدک کش کوچک که چنین هواپیمای سنگینی را یدک می کشد، منظره ای سحرانگیز خواهد بود.
یدک کش های مرسوم، به وسیله ی اتصال میله ی یدک کشی به ارابه فرود هواپیماها، آنها را جابجا می کنند. یک روش دیگر که به جای استفاده از میله ی یدک کشی از روش دیگری استفاده می کند، وسیله ی نقلیه ی بدون میله ی یدک کشی نام دارد. این وسیله به روش خاصی تایر جلوی هواپیما را می کشد. از آنجا که این وسیله (که TLTنام دارد)، چرخ دماغه ی هواپیما را بالا می آورد، موجب فرسایش کمتر آن می شود.

4- یدک کشی روی آب:

برخی از سنگین ترین یدک کشی ها روی زمین رخ نمی دهند بلکه روی آب صورت می گیرند. کشتی های یدک کش، همانند وسایل یدک کش هواپیماها باید وسایلی با اندازه ای چند برابر اندازه ی خودشان هل دهند و یا حتی بکشند. نه تنها این چنین کارهایی برخی از سنگین ترین سازه ها و وسایل یدک کش را وارد کار می کند، بلکه برای یدک کشیدن یک وسیله نقلیه، بیشترین مسافت هایی را که یدک کش ها، به یدک کشی می پردازند را طی می کنند.
کابل های یدک کشی (که به نام hawser خوانده می شوند) که طناب های محکم فولادی هستند، از یک طرف به پاشنه ی عقبی بدنه ی یدک کش وصل هستند و از طرف دیگر به نوک سازه یدک شونده. این کابل ها به کشتی های یدک کش امکان می دهند تا کشتی های آسیب دیده، لنج ها و حتی سکوهای نفتی را از مکانی به مکانی دیگر منتقل کنند.


عکس شماره 3

ترمینال LNG دریای ادریاتیک اولین ترمینال گاز طبیعی مایع شده در جهان است. این ترمینال 272158 تن وزن دارد و به 4 یدک کش نیاز دارد تا آن را 3150 کیلومتر با سرعت متوسط 8 کیلومتر بر ساعت یدک بکشد و به محل دائمی آن منتقل کنند. این فرآیند 3 هفته طول می کشد.

5- یدک کشیدن ساختمان ها:

شما احتمالاً هرگز به جابجا کرن خانه تان هرگز فکر نمی کنید مگر آنکه در یک خانه قایقی یا خانه سیار زندگی کنید. اما جابجا کردن سازه ها و ساختمان ها هر چه تکنولوژی آن را راحت تر می کند، رایج تر می شود. فرآیند جابجا کردن این سازه ها و ساختمان های عظیم به غیر از قدرت زیاد یدک کشی به مقدار زیادی برنامه ریزی و کار سخت نیاز دارد.
برای این کار باید اتصالات به فنداسیون را قطع کرد و آنها را با تیرک های آهنی جایگزین کرد. این میله ها با جک های هیدرولیک که در زیر آنها قرار داده می شود، بالا آورده می شوند. پس از این که این تیرک ها بالا آورده شد، می توان چرخ هایی را در انتها ها قرار داد. در این قسمت، یدک کش این خانه را می کشد تا به محل جدیدش که ممکن است مایل ها دورتر باشد، حمل می کند.
برخی از سازه ها را می توان در تکه های جدا از هم حمل کرد، اما برخی را باید به صورت صحیح و کامل جابجا کرد. کتاب رکوردهای جهانی گنیس جابجایی ساختامان فوگنگ در چین را به عنوان سنگین ترین ساختمانی که تاکنون جابجا شده است، ثبت کرده است. جابجا کنندگان این ساختمان توانسته بودند، این ساختمان 15141 تنی را با ارتفاع 34 متر را 35/62 متر جابجا کنند.


عکس شماره 4

پس شما فکر می کنید که یدک کشیدن قایق به کنار دریاچه عذاب آور است.
کپی یا استفاده از مطالب این مقاله بدون ذکر نام مترجم، نقل از راسخون و منبع اصلی ممنوع است و شرعاً نیز مجاز نمی باشد.
منبع: Aowstuff works. com




      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ آنچه انسان را غرق می کند، در آب افتادن نیست بلکه زیر آب ماندن است. (کوییلو)

+ وقتی کسی صادقانه بهت عشق هدیه میکند و تو پس میزنی منتظر باش تا قلبتو به کسی هدیه کنی و اون تو رو پس بزنه . . .

+ بوخوالد : تنها علاج عشق، ازدواج است.

+ چه زشت است فروتنی هنگام نیازمندی و درشتی هنگام بی نیازی امیر المومنین (ع)

+ زندگی مانند یک لاستیک کهنه است که سیمهای بعضی از جاهایش بیرون زده و همینطور که میچرخد تن آدمی را خراش میدهد

+ سخت است حرفت را نفهمند، سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند، حالا میفهمم، که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ، اشتباهی هم فهمیده اند.

+ مردی صبح از خواب بیدار شد و دید تبرش ناپدید شده . شک کرد که همسایه اش آن را دزدیده باشد ، برای همین ، تمام روز اور ا زیر نظر گرفت. متوجه شد که همسایه اش در دزدی مهارت دارد ، مثل یک دزد راه می رود ، مثل دزدی که می خواهد چیزی را پنهان کند ، پچ پچ می کند ،آن قدر از شکش مطمئن شد که تصمیم گرفت به خانه برگردد ، لباسش را عوض کند ، نزد قاضی برود و شکایت کند . اما همین که وارد خانه شد ، تبرش را پیدا کرد

+ آدما دو دستهََ َن؛ اونایی که در جواب ِ "پاشو بریم" میگن کجا؟ و اونایی که میگن بریم...

+ از نشونه های آخرزمان اینه که. . . . . . . . . . . اینقدر سرعت اینترنت کم می شه که آدم هوس می کنه درس بخونه!!...

+ هیچی ازاون لحظه بدترنیست که در یه مساله ی سختِ ریاضی بعداز15 دقیقه تلاش به این جواب برسی: 613.33 اماگزینه ها باشه:الف)9 ب)2 ج)20 د)32